2023 рік став ще одним непростим випробуванням для Сум та України загалом. В умовах повномасштабної війни місцева влада мала не лише забезпечувати базові потреби громади, а й продовжувати реалізацію Стратегії розвитку Сумської міської територіальної громади до 2027 року.
Проте звіт про виконання цієї Стратегії за 2023 рік було оприлюднено Сумською міською радою лише 1 серпня 2024 року. Це доволі пізній термін для такого документа, адже громадськість і експерти мають отримувати актуальні дані якомога швидше.Затримка у звітуванні може свідчити про складнощі у зборі та аналізі даних або ж про певні управлінські недоліки, що ускладнюють прозорість процесу. Тому, в цьому матеріалі ми не лише розглянемо самі цифри, але й поставимо питання про ефективність моніторингу виконання Стратегії.
Що планувала міська влада на 2023 рік?
Згідно з ухваленою Стратегією розвитку на 2023 рік передбачалося 81 проєкт (на загальну суму 694 млн грн). Ці проєкти були розподілені між чотирма ключовими напрямками:
1) доступність громади (інфраструктура, транспорт, інвестиційна привабливість).
2) якість життя мешканців (освіта, медицина, безпека, культура).
3) економічний розвиток громади (підтримка підприємництва, створення нових робочих місць).
4) ефективне управління (цифровізація, взаємодія з громадськістю).
Здавалося б, ці цілі мають забезпечити комплексний розвиток міста, проте на практиці все виявилося не таким однозначним.
Що зробили? Фактичні результати
За офіційним звітом, було реалізовано 34 проєкти, ще 16 частково виконано, що відповідає 70,6% виконання у грошовому еквіваленті (490 млн грн). Але тут важливо розуміти деталі:
Серед реально реалізованих проєктів у 2023 році можна відзначити закупівлю медичного обладнання для лікарень. Зокрема, було оновлено обладнання для відділень судинної хірургії, дитячої медичної реабілітації, а також відкрито сучасний рентгенологічний кабінет. Для забезпечення безпеки населення облаштовано нові укриття у 23 школах, 26 дитячих садках і 4 позашкільних закладах, а також проведено капітальні ремонти в укриттях закладів охорони здоров'я.
Це означає, що жителі міста майже не відчули змін у сфері транспорту, доступності послуг та економічного розвитку.
Що ж таке рейтинг інвестиційної привабливості? Мова йде про показник, який відображає, наскільки місто або регіон є привабливим для потенційних інвесторів. Він враховує різні аспекти, такі як економічний розвиток, інфраструктура, політична стабільність та інші фактори, що впливають на рішення про інвестування.
Для міста Суми цей рейтинг визначається спеціалізованими рейтинговими агентствами, які аналізують фінансовий стан громади, рівень її боргових зобов'язань, ефективність управління та інші показники. Результати такого аналізу публікуються у вигляді сертифікатів та пресрелізів, доступних на офіційному сайті Сумської міської ради.
Однак варто зазначити, що цей рейтинг може бути досить формальним показником. Він базується на статистичних даних та офіційних звітах, які не завжди відображають реальний стан справ у місті. Наприклад, навіть при високому рейтингу інвестиційної привабливості, мешканці можуть не відчувати покращення в повсякденному житті через затримки у реалізації проєктів або не ефективне використання коштів. Тому важливо розглядати цей рейтинг у комплексі з іншими показниками та реальними змінами в інфраструктурі та якості життя громади.
Де найбільші проблеми?
1) транспорт і міська мобільність
Заплановані заходи, такі як інтелектуальна транспортна система, нові маршрути громадського транспорту та розвиток сталої мобільності, не були реалізовані через відсутність фінансування. Війна, безперечно, обмежила можливості для таких масштабних проєктів, але відсутність навіть часткових рішень свідчить про низький рівень пріоритетності цих питань.
Що таке розвиток сталої мобільності — це створення таких умов для пересування містом, які є зручними, екологічними та безпечними. Простіше кажучи, це означає:
Ідея у тому, щоб зробити пересування містом зручним для всіх — пішоходів, велосипедистів, водіїв і пасажирів громадського транспорту, — але без шкоди для довкілля. Це не просто "нові дороги" чи "більше автобусів," а розумне планування міста, яке допомагає економити час, зберігати здоров’я і захищати природу.
2) економічний розвиток
Заплановано 6 проєктів на 1,26 млн грн, проте реалізовано лише один, ще один залишився у процесі виконання. Це найнижчий рівень виконання серед усіх стратегічних напрямків. Малий і середній бізнес Сум потребує підтримки, особливо в умовах війни, але конкретних кроків у цьому напрямку зроблено небагато.
Одним реалізованим проєктом було сприяння та підтримка реалізації бізнес-ідей, проведення конкурсу стартапів у Сумській МТГ. У процесі виконання проєкт щодо надання компенсації роботодавцям витрат зі сплати єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за новостворені робочі місця з бюджету СМТГ.
3) формальні показники у звіті
Частина звітних даних базується на формальному досягненні цілей, а не на реальних змінах. Наприклад, якщо інвестиційний рейтинг міста залишився на рівні, це подається як досягнення, хоча фактично жодних активних дій для залучення нових інвесторів не було здійснено.
Рейтинг "invA-" - є частиною шкали, що використовується для оцінки інвестиційної привабливості міст або регіонів. Цей рейтинг означає, що об'єкт характеризується високою інвестиційною привабливістю, але з певною чутливістю до інвестиційних ризиків. Позначка"A" вказує на високий рівень привабливості, а знак "-"уточнює, що рейтинг знаходиться на нижній межі категорії "A".
Чому це формальний показник?
Ми в тексті зазначаємо, що рейтинг інвестиційної привабливості — формальний показник, тому що:
1) базується на статистичних даних та офіційних звітах, які не завжди відображають реальну ситуацію в місті. Наприклад, позитивний фінансовий баланс може бути досягнутий завдяки скороченню видатків, але це не завжди означає покращення умов для бізнесу;
2)Не враховує якість життя та реальні зміни для мешканців. Наприклад, рейтинг може залишитися високим навіть за відсутності покращень у транспортній інфраструктурі чи соціальних послугах;
3) може відображати "паперові" досягнення. Наприклад, збереження інвестиційного рейтингу invA- подається як успіх, хоча фактичних дій для залучення нових інвесторів не було. Це означає, що місто не розвивається, а лише зберігає поточний стан;
4) зовнішні фактори. В умовах війни економічна ситуація може різко змінитися, що не завжди враховується в рейтингах.
Чому заплановане у Стратегії не втілюється повністю?
Очевидно, що повномасштабна війна значно обмежує можливості громади у розвитку. Військові дії, нестача фінансування, міграція населення — усе це впливає на здатність влади реалізовувати проєкти. Водночас існують і внутрішні причини, які не можна ігнорувати:
Що можна зробити краще?
1) переглянути пріоритети: варто збалансувати соціальні витрати з інвестиціями в інфраструктуру та економіку;
2) посилити прозорість витрат: громада має розуміти, куди і як витрачаються бюджетні кошти;
3) залучати більше зовнішнього фінансування: міжнародні партнери готові підтримувати розвиткові проєкти, і місто має активно цим користуватися;
4) активніше взаємодіяти з бізнесом та громадськими ініціативами для ефективнішого планування та реалізації стратегічних проєктів;
5) запровадити зручнішу та прозорішу систему моніторингу виконання Стратегії, яка дозволить містянам легко відстежувати хід реалізації проєктів та залучатиме їх до громадського контролю. Варто розглянути можливість створення інтерактивної онлайн-платформи з актуальною інформацією про стан виконання заходів.
Заклик до міської влади
Важливо, щоб звітність за 2024 рік була надана вчасно та у повному обсязі. Мешканці громади мають право отримувати актуальну інформацію про хід виконання стратегії, бачити конкретні результати та мати можливість впливати на пріоритети розвитку міста. Чим швидше і детальніше влада представить цей звіт, тим більше довіри буде до прийнятих рішень і тим ефективніше можна буде коригувати подальші кроки. Очікуємо на відповідальну та прозору звітність!
Аналіз Стратегії здійснюється за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" та агенції Brot für die Welt в рамках спільної ініціативи «Лабораторія стійкості». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» чи агенції «Хліб для світу».