З 2 листопада у Сумах підвищили ціну за проїзд у маршрутках. Відтепер ціна по місту складатиме 15 гривень, замість 10. Ми читаємо коментарі сум’ян, які обурені станом маршруток та говорять, що підвищення тарифів недоцільне, а стан маршруток жахливий. Саме тому вирішили, розказати, що робити, коли Рута не приїхала вчасно, чи з її стелі на вас капав дощ?
Чому проїзд подорожчав? Спочатку розповімо про причини. Місяцями міські перевізники скаржилися на те, що ціна на проїзд для них є економічно необґрунтованою та видатковою та вимагали підвищення вартості проїзду. Сум’яни навпаки говорили про жахливий стан транспорту, недотримання графіків та майже повну відсутність маршруток у вечірній час у деяких районах міста.
Сумська міська військова адміністрація (ВА) спочатку не погоджувалася підняти ціну на проїзд, але згодом – змінила думку. Напередодні укладання меморандуму, ВА повідомила, що вже три місяці вивчає це питання зрізних сторін: економічне обґрунтування, якість, послуги, реальні потреби, реальні маршрути, пасажиропотік, необхідність електронного квитка і взагалі, це як частина комплексу “картка сумчанина”.
Також зазначалося, що очікується створення відповідної комісії, котра що три місяці буде перевіряти якість перевезень. До комісії мають увійти представники перевізників, міської ради й громадськості.
Що у тому меморандумі?
ВА повідомляла, що меморандум гарантує співробітництво задля покращення рівня транспортних послуг у громаді. Перевізники зобов'язалися виконати всі умови у визначені строки:
Також у меморандумі йдеться проумови скасування рішення про підвищення тарифу у разі невиконання зобов’язаньперевізниками.
Перевізники вже порушували вимоги з надання послуг з перевезення.
Наші друзі та колеги з онлайн-журналу «Цукр» повідомили, що всі ці вимоги перевізники мають виконувати й без спеціального меморандуму. На сайті міськради є типовий Договір про організацію перевезення пасажирів. У ньому вказано, що перевізники в Сумах зобов'язані:
Чи відбулися зміни після початку дії меморандуму? Ми також користуємося громадським транспортом та маємо про нього своє враження, але щоб не бути упередженими – ознайомилися із відгуками людей в соціальних мережах. І ці відгуки у 99% випадків – негативні.
Сум’янка Дар’я написала в соцмережах, що проїхалася у маршрутці вперше за довгий час та називає факти про цю поїздку: небезпечно, холодно, неприємний запах. Дар’я рекомендує ходити пішки або чекати на тролейбус.
Сум’янин Валерій також написав про поганий стан маршруток, невиправдану ціну на проїзд, а також зазначив, що меморандум не працює –маршрутки не дотримаються графіків. Про недотримання графіків написала й Наталія: «Ціну підняли, а на зупинці простояла 30 хв, а маршрутки немає».
Ще одна сум’янка Ольга пише про бруд, дірки у підлозі маршрутки та зазначає, що власники транспорту не піклувалися про якість перевезення роками, не вкладалися у модернізацію транспорту, тому довіри до них немає.
Що робити, коли перевізники не дотримуються обіцяного?
Як саме повідомити про проблему?
Важливо не просто обговорювати проблеми з транспортом на вулиці чи в колі друзів, а діяти! Скарги та зауваження, які залишаються тільки в розмовах, не допоможуть вирішити проблему. Ваша активна позиція може суттєво вплинути на покращення якості перевезень у місті. Залишаючи відгуки на офіційних сторінках Сумської міської ради або в чат-боті 15-80, ви допомагаєте відповідальним органам краще контролювати перевізників і змінювати ситуацію на краще.